10 ćwiczeń, którymi zbudujesz pewność siebie.

10 ćwiczeń, którymi zbudujesz pewność siebie.

Jak budować pewność siebie?

Jeżeli czujesz, że nie jesteś osobą pewną siebie, nic straconego. Postaram się podać kilka rad i sposobów, jak nauczyć się pewności siebie, wzmocnić przebojowość i uwierzyć w swój potencjał.

Pewność siebie – a co to właściwie jest?

Czytając kilka definicji na ten temat, można powiedzieć, że jest to stan, w którym czujemy się bardziej pewni poczucia własnej wartości, bardziej wierzymy w swoją kompetencję i możliwości. Pewność siebie jest to też stan, w którym czujemy się dobrze sami ze sobą. Jest na pewno pomocna podczas wykonywania pracy, czy w relacjach międzyludzkich.
Dzięki niej jesteśmy w stanie wziąć odpowiedzialność za własne życie, w związku z tym przejawiając pozytywne nastawienie do świata, a to będzie ogromnym krokiem milowym do dobrych zmian w naszym życiu.

Dlatego tak bardzo chciałam napisać artykuł w tym właśnie temacie i chociaż pewność siebie dotyczy każdego, jednak to my kobiety jesteśmy zazwyczaj bardziej zakompleksione, wrażliwsze, porównując się do swoich ideałów, ludzi sukcesów, których podziwiamy, tracąc przy tym, niestety wiarę w siebie, swoje piękno, swoje możliwości. Dlatego zdania, pytania, czy ćwiczenia będę kierowała głównie do kobiet.
Bardzo bym chciała, żebyś potrafiła wzniecić w sobie przekonanie, że poradzisz sobie z tym, co zamierzasz, żebyś nie stała na uboczu życia, ale żebyś rozwinęła skrzydła, nie bojąc się podejmować ryzyka.

Wiem, że nie mając pewności siebie boimy się tego, co pomyślą inni, a mi zależy na tym, żebyś potrafiła powiedzieć „nie” bez wyrzutów.

Dlatego przygotowałam kilka ćwiczeń, dzięki którym możesz stać się pewną siebie i iść przed siebie, chociaż teraz się boisz:

1. Twoje wspomnienia.

Przypomnij sobie sytuację z Twojego życia, kiedy nie stresowałaś się, nie miałaś blokad, byłaś o czymś przekonana. Wróć do tych wspomnień i postaraj się poczuć te emocje, które czułaś wtedy.

2. Wyobraźnia, wizualizacja.

Wyobraź sobie jaką osobą chciałabyś być. Jak wyglądasz, jak rozmawiasz z ludźmi, jak im patrzysz w oczy, jak się śmiejesz itd. Wyobraź sobie cechy charakteru, które chciałabyś przejawiać. Wyobraź sobie taką wersję siebie, która pewnie się porusza, podejmuje inicjatywę, załatwia nawet najtrudniejsze sprawy, jest zadowolona z siebie, wygląda atrakcyjnie i traktuje siebie z szacunkiem. Spróbuj poczuć w sobie tę moc, odwagę i pewność. Stwórz w głowie taką siebie i miej ją tam cały czas. Dąż do tej wizji! Możesz się inspirować osobami, które Ci imponują jako osoby pewne siebie.

3. Analiza przekonań.

Wypisz na kartce wszystkie Twoje przekonania na swój temat, które twierdzisz że „są prawdziwe”, a obok napisz ich przeciwieństwo. Np. „nie jestem atrakcyjna – jestem atrakcyjna” i skup myśli na tych pozytywnych afirmacjach, które wypisałaś i powtarzaj je, najlepiej każdego dnia.

4. Zaakceptuj siebie.

Przyjmij, że wieczne krytykowanie siebie nie ma sensu, nie przyniesie nic dobrego. Uwierz, że jesteś wyjątkowa. Bo jesteś! Traktuj siebie jako kogoś ważnego i wartościowego. Zacznij szanować siebie samą. Jeżeli nie akceptujesz swojego wyglądu i stale narzekasz, wysyłasz do świata komunikat „NIE jestem atrakcyjna”, a im bardziej jesteś krytyczna wobec swojego wyglądu i kierujesz się waśnie tą myślą, tym częściej będziesz nosić rzeczy, w których nie jest Ci do twarzy, co potwierdzi tylko Twoją samoocenę.

5. Bądź przygotowana.

Bywa tak, że mając przed sobą coś do zrobienia mamy stres, brakuje tej pewności siebie. Ogromne znaczenie ma po prostu – przygotowanie. Jeżeli masz się spotkać na rozmowę o pracę lub masz przeprowadzić szkolenie, czy prezentację – przygotuj się dobrze. Powtarzaj też sobie w głowie afirmacje — jestem świetnie przygotowana, jestem pewna siebie, jestem spokojna.

6. Rozwijaj swoją wiedzę.

Czujesz, że nie masz odpowiedniej wiedzy w jakiejś dziedzinie i nie czujesz się z tym pewnie? To zacznij pogłębiać wiedzę, której ten temat dotyczy. Przykładowo — zajmujesz się sprzedażą i brakuje ci wiedzy, chciałabyś być w tym lepsza. Zacznij czytać tematyczne książki, zacznij słuchać audiobooków, skorzystaj ze szkoleń.

7. Zmień nawyk.

Postanów sobie, że zmienisz jakiś nawyk, albo wdrożysz nowy. Np. będę codziennie wstawała 30 minut wcześniej niż zazwyczaj, żeby poczytać książkę. Pracuj nad tym nawykiem przez pierwszy tydzień. Jeżeli tak będzie, poczujesz w sobie taki pozytywny napływ pewności, że jednak potrafisz być stanowcza, konsekwentna. Kontynuuj to dalej i stawiaj sobie nowe, kolejne nawyki, żeby małymi zmianami, małymi krokami wychodzić ze swojej strefy komfortu, budując przy tym pewność siebie.

8. Trudność a wyzwanie.

Zamiast mówić: „To jest dla mnie bardzo trudne”, możesz powiedzieć: „To dla mnie wyzwanie”. To ogromna zmiana dla umysłu. Wyzwanie wyzwala energię do działania, a trudność ją blokuje.

9. Kontroluj sposób, w jaki mówisz.

Okazuje się, że osoby niepewne mówią szybko z obawy, że mogą zabrać komuś za dużo czasu. Jeśli chcesz zwiększyć pewność siebie, weź wdech i spróbuj mówić trochę wolniej i wyraźniej niż zazwyczaj. Nie przesadzaj jednak z tempem mówienia. Co ważne! Daj sobie prawo do bycia wysłuchaną. Jeśli ktoś ci przerywa, powiedz, że chciałabyś dokończyć zdanie.

10. Uśmiechaj się – pielęgnuj pozytywne uczucia.

Czy wiesz, że śmiech zaraża? Uśmiech tak samo.
Naturalny, niewymuszony uśmiech wpływa pozytywnie na ludzi, z którymi rozmawiamy, a także dodaje niesamowicie pewności siebie. Postaraj się wpłynąć na dobre samopoczucie drugiej osoby. Powiedz komuś szczery komplement. Zobaczysz,  jak ta metoda będzie wpływała pozytywnie na Twoją psychikę i samopoczucie.

Pracując nad sobą, powinnaś zwrócić szczególną uwagę nad docenieniem własnej osoby. To bardzo ważne, żeby uświadomić sobie, że się jest wyjątkowym. Jeśli sama siebie nie docenisz, to NIKT tego nie zrobi!


Liczę, że dzięki podanym ćwiczeniom będziesz potrafiła stworzyć w głowie obraz siebie samej, pewnej, zdecydowanej osoby, zbudujesz większą pewność siebie i będziesz umieć zrealizować wszystkie założone plany. Tego Ci życzę!!

Podobał się artykuł?

Koniecznie daj znać, czy wykorzystasz te wskazówki! 😉

Natalia Paremuzyan

2 myśli w temacie “10 ćwiczeń, którymi zbudujesz pewność siebie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powrót do góry