Czy marketing sieciowy jest lepszy niż tradycyjny biznes?

Czy marketing sieciowy jest  lepszy niż tradycyjny biznes?

Marketing sieciowy jest formą biznesu, lecz różni się od tradycyjnego biznesu. Przez ostatnie ponad 10 lat obsłużyłem tysiące klientów. Wielu z nich prowadzi biznes tradycyjni, ale równie dużo działa w marketingu sieciowym. Sam również mam doświadczenie w obu formach działalności. W tym artykule nie będę skupiał się na wypunktowaniu wszystkich zalet czy wad marketingu sieciowego. Zrobię coś innego, porównam marketing sieciowy do tradycyjnej formy biznesu. Tak jak napisałem na początku, marketing sieciowy też jest biznesem, a właściwie jedną z form biznesu. Jednak są między nimi pewne różnice. Niektóre przemawiają na korzyść tradycyjnego biznesu, inne zaś na korzyść marketingu sieciowego. Sprawdźmy, czy marketing sieciowy jest lepszy od tradycyjnego biznesu?

Jaka jest inwestycja w marketing sieciowy i biznes?

Jest to jeden z ważniejszych atutów. Rozpoczęcie współpracy z firmą w marketingu sieciowym nie wymaga dużych inwestycji. Ile kosztuje rozpoczęcie współpracy? Tak naprawdę nie ma jednej wspólnej sumy. Każda firma ma swój własny próg wejścia. Opłata aktywacyjna wynosi od kilkudziesięciu złotych, do kilkuset złotych. Chociaż bywają i takie gdzie zestaw startowy wynosi nawet kilka tysięcy. Z drugiej strony są i takie firmy gdzie nie ponosi się żadnych kosztów rozpoczęcia współpracy. Podczas rejestracji wystarczy tylko zrobić pierwsze zamówienie produktów. 

Opłata aktywacyjna, starter, zestaw startowy, to tylko niektóre określenia opłaty, jakie ponosi się przy rozpoczęciu współpracy w marketingu sieciowym. Często taka opłata jest za dostęp do materiałów, próbek, systemu. Ważne jest to, aby z samej opłaty aktywacyjnej nie była naliczana prowizja dla osoby polecającej. Chyba że w opłacie aktywacyjnej doliczony jest produkt, który wraz z aktywacją się otrzymuje. Sumując, aby zainwestować i wystartowanie, to przeważnie wystarczy od kilkudziesięciu złotych, do kilkuset złotych. 

Posiadając jedynie kilkaset złotych, raczej nie wystartujesz z tradycyjnym biznesem. Potrzebujesz co najmniej kilku lub nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Ciężko określić, jaki konkretnie kapitał potrzebujesz. Zupełnie inne pieniądze na start są potrzebne przy otwieraniu food trucku, niż jeśli otworzysz restauracje ze złotymi łukami w logo.

Zwrot z inwestycji w marketingu sieciowy

Rozpoczynając tradycyjny biznes potrzebny jest wkład. Nie mam na myśli o działalności typu sprzedawca/przedstawiciel handlowy dla jakiejś firmy, bo to  jest forma pracy etatowej, tylko inaczej rozliczana. Mam na myśli sytuacje, gdzie sam dla siebie jesteś szefem. Jesteś odpowiedzialny za wszystko, za klientów, za produkt, usługę, marketing itp. Zawsze jest potrzebna jakaś inwestycja. Jeśli chcesz zająć się usługami np. remonty mieszkań, to potrzebujesz narzędzi do pracy i samochodu do transportu. Kosztuje to, co najmniej kilka tysięcy złotych. Jeśli chcesz otworzyć sklep z używaną odzieżą, to potrzebujesz na start przynajmniej 20 tys złotych. Zawsze ponosi się koszty inwestycji przy otwieraniu każdego biznesu. Niektóre wymagają mniejszego wkładu inne większego. W trakcie prowadzenia biznesu również trzeba liczyć się z wydatkami. Są to zwykłe koszty, jak i też inwestycje w rozwój biznesu.

Biorąc pod uwagę, że uruchomienie tradycyjnego biznesu wiąże się z kosztami, to zwrot z inwestycji przychodzi później. Jeśli otworzenie lumpeksu kosztowało Cię 20 tys złotych, a miesięcznego zysku z niego masz 3 tys złotych, to dopiero po 7 miesiącach uzyskasz zwrot z inwestycji. To i tak jest bardzo dobry wynik, bo często współczynnik ROI wypada zdecydowanie gorzej. W marketingu sieciowym jest niski próg wejścia. Za tą sprawą można uzyskać bardzo szybko zwrot z inwestycji. Przy inwestycji kilkuset złotych już w pierwszym miesiącu, a nawet i pierwszym dniu możesz zarobić równowartość tego, ile zainwestowałeś. Raczej niemożliwe jest to do uzyskania w innym biznesie.

Czy ponosi się inne koszty w marketingu sieciowym? Musisz wiedzieć, że pieniądze zawsze biorą się z obrotu, dlatego co miesiąc robimy zamówienie i kupujemy produkty na własny użytek. To nie są jedyne koszty, bo działając w marketingu sieciowym, warto inwestować w swój rozwój. Mam tu na myśli książki, kursy, szkolenia, seminaria itp. Zaznaczę, że nie jest to obowiązkowe, ale zdecydowanie polecam, bo warto. Mnie takie inwestycje zwróciły się co najmniej stokrotnie. 

Marketing sieciowy dla początkujących

Doświadczenie czy umiejętności się przydają, jednak rozpocząć współpracę z firmą w marketingu sieciowym można bez takich atutów. Co prawda biznes można również otworzyć, nie mając pojęcia jak to robić, jednak jest to bardzo ryzykowne. Marketing sieciowy przyciąga często osoby, które nigdy wcześniej nie miały z nim do czynienia. Nie miały również doświadczenia w prowadzeniu żadnego innego biznesu. Jednak rezultaty pokazują, że nie jest to konieczne, bo osoby, które wcześniej nie miały styczności z biznesem, świetnie sobie radzą i osiągają sukces. 

Marketing sieciowy jest świetnym sposobem na naukę biznesu. Nie raz o tym mówiłem i zawsze będę to powtarzał. Dla mnie tak było, bo mnie marketing sieciowy bardzo dużo nauczył i wciąż uczy. Dlatego można sobie pozwolić, aby być początkującym i uczyć się tego wszystkiego jednocześnie działając i generując coraz większe zyski. 

Podejmując współpracę w marketingu sieciowym, przeważnie dostajemy wsparcie innych osób. Głównie jest to wsparcie od osoby, która nas zaprosiła do współpracy. Jeśli taka osoba nie kwapi się, aby nam pomóc, to można poszukać wsparcia wyżej. Powinien znaleźć się w każdej grupie przynajmniej jeden lider, który tworzy zespół i daje wsparcie. Jeśli nie masz takiego wsparcia, a samemu nie czujesz się na siłach, aby to zorganizować, to zmień sponsora i grupę. Zespół w marketingu sieciowym ma duże znaczenie. Jeśli przy współpracy z firmą kilka osób z doświadczeniem w branży stworzy zespół i system wsparcia, to owocować będzie dla wszystkich osób, nawet raczkujących w marketingu sieciowym. Jednak zespół z prawdziwego zdarzenia, taki  dream team z dużym wsparciem i gotowym systemem nieczęsto się zdarza. Jednak istnieją i dają one niesamowite możliwości. Warto o tym pamiętać przy chęci rozpoczęcia współpracy w marketingu sieciowym.

Odpowiedzialność i obowiązki w marketingu sieciowym

Niedawno mówiłem o tym, że w marketingu sieciowym partner nie jest właścicielem firmy, lecz osobą współpracującą. Ma to swoje złe, jak i dobre strony. Dobrą stroną jest to, że bardzo wiele obowiązków jest po stronie właściciela firmy. To firma dba o to, aby towar, czy usługa było najwyższej jakości. Aby wszystko było dostarczane na czas dla klientów. Wypłaty dla partnerów też są po stronie firmy, więc jeśli Ty pozyskasz osoby do współpracy, to się tym nie przejmujesz, bo firma będzie się z nimi rozliczać. W zasadzie przede wszystkim jedno zadanie jest po stronie partnera. Zadaniem partnera w marketingu sieciowym jest przyprowadzenie klienta lub partnera do firmy. Czyli 80% obowiązków, a czasami i więcej jest po stronie firmy, z którą się współpracuje. W przypadku prowadzenia własnego biznesu o wszystko musisz zadbać samemu.

Mniejsze ryzyko

Załóżmy, że rozpoczynasz biznes. Niech będzie to firma działająca w branży hydraulicznej. Kupujesz sprzęt,  zatrudniasz kilku ludzi. Wydajesz niemal wszystkie swoje oszczędności na to wszystko. Szukasz zleceń i nagle bingo, dostajesz świetne zlecenie. Masz zająć się kanalizacją przy remoncie bulwaru miejskiego. Cieszysz się, bo jest to duże zlecenie i dobrze na tym zarobisz. Świetny start biznesu, trudno wyobrazić sobie lepszy. Wykonałeś swoją pracę i czekasz na pieniądze. Okazuje się jednak, że główny zleceniobiorca oszukał wszystkich. Wziął zlecenie i zlecał kolejne prace innym firmom (podwykonawcom). Dostał za to pieniądze, następnie pozamykał wszystko w kraju i wraz z rodziną wyjechał do Kanady. Oczywiście nie dał on innym podwykonawcom żadnych pieniędzy za wykonaną pracę. Taka sytuacja miała miejsce przy remoncie bulwaru w moim mieście. Natomiast na głowę właściciela firmy hydraulicznej został wylany kubeł zimnej wody. ZUS musi płacić, pracownikom pensje musi zapłacić, pracownikom ZUS musi opłacić. To jest bardzo dużo pieniędzy. Przy okazji przydałoby się też mieć za co żyć. W prowadzeniu biznesu są różnego rodzaju ryzyka i zagrożenia. Nieuczciwi ludzie, niewypłacone na czas pieniądze, zawodny sprzęt, nieuczciwi wspólnicy, a w ostatnim czasie i kryzys wywołany przez pandemie. 

Przewagą w marketingu sieciowym jest to, że ponosisz mniejsze ryzyko. Największym ryzykiem może być co najwyżej, że firma, z którą współpracujesz, okazuje się nieuczciwa. Oczywiście nie mówię tu o przypadkach, kiedy mamy do czynienia z piramidą finansową. Warto mieć podstawową wiedzę, aby nie dać się złapać w oszustwa typu piramidy finansowe. Warto abyś wiedział czym jest marketing sieciowy i odróżniał go od innych rzeczy, to nie jest trudne. Jeśli prześledzić historię właściciela firmy to będziesz w stanie oszacować, czy współpraca z tym człowiekiem jest ryzykowna, czy nie. Jeśli nawiązujesz współpracę z poważną firmą, którą zarządza poważny człowiek, to nie ma ryzyka, że firma nagle zniknie lub że prowizje nie będą wypłacane partnerom.

Zrealizuj Swój Największy Cel

Masz wielkie plany, ale nie wiesz się właściwie za to zabrać? Połową osiągnięcia celu jest jego właściwe wyznaczenie. Druga połowa to odpowiednie podejście do realizacji tego celu. Z tego poradnika dowiesz się jak wyznaczyć cel, ale różnie jak ten cel osiągnąć.

Wpisz adres email i pobierz poradnik teraz




Marcin Gurtowski
Latest posts by Marcin Gurtowski (see all)

Marcin Gurtowski

Posiadam ponad 10 letnie doświadczenie w marketingu internetowym. Przeprowadziłem blisko 50 tys handlowych rozmów telefonicznych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powrót do góry