Skąd brać ludzi do marketingu sieciowego?

Skąd brać ludzi do marketingu sieciowego?

Jednym z podstawowych wyzwań, z jakimi zmagają się osoby w MLM jest to, skąd mają brać ludzi do marketingu sieciowego? Podczas rozmów bardzo często powtarza się właśnie ten problem. Wiele osób po prostu nie ma pomysłu na to, jak pozyskać kontakty, które później mogą zainteresować współpracą w projekcie. W tym artykule nie pokażę Ci dziesiątek sposobów na to, skąd brać ludzi do marketingu sieciowego. Sam korzystam z wielu, z innych sposobów, z innych korzystają osoby, które znam, tak więc na każdy pomysł skąd brać ludzi do marketingu sieciowego mógłbym rozpisać się wyczerpująco. Na początek miałem taki pomysł, aby opisać wszystko w jednym artykule, ale okazało się, że publikacja byłaby zbyt obszerna. Dlatego dziś skupię się na jednym sposobie, ale takim, który można wdrożyć na tu i teraz.

Samo pozyskiwanie kontaktów jest jednym z kluczowych elementów pracy w marketingu sieciowym. Bez tej umiejętności nie ma szans wystartować, a na pewno nie można być w ciągłej akcji. Umiejętność pozyskiwania kontaktów jest niezbędna, aby odnieść sukces w marketingu sieciowym. Na szczęście jest to niezwykle proste i wystarczy trochę praktyki, aby dojść do wprawy i dzięki temu pozyskiwać ludzi do marketingu sieciowego.

Lista kontaktów na zasadzie skojarzeń

Stara dobra lista kontaktów, którą jesteś w stanie wypisać w ciągu godziny, bez konieczności stosowania żadnych technik marketingowych. Tak zwana “lista stu” nie jest niczym nowym, stosowaliśmy ją dawno, dawno temu pracując jeszcze w finansach. Szczerze mówiąc, nie kojarzyła mi się nigdy zbyt dobrze, ale to pewnie miało związek, z tym że nie potrafiłem profesjonalnie podejść do wszystkiego i po prostu te kontakty paliłem. Co innego jest stworzyć listę kontaktów, a co innego jest z nią pracować. 

Proponuję Ci zrobienie listy kontaktów, ale nie po prostu “jak leci”, tylko na zasadzie skojarzeń. Co to oznacza? Ważne tutaj są słowa kluczowe, które są istotne w Twojej branży. Załóżmy, że współpracujesz z firmą, której produktami są suplementy diety. Ponadto Ty działasz głównie wykorzystując internet. Słowa kluczowe, które można śmiało zastosować to:

  • Kogo znam, kto spędza dużo czasu w internecie (np. Na Facebooku)?
  • Kogo znam, kto jest osobą przedsiębiorczą?
  • Kogo znam, kto narzeka na swoją pracę, sytuację finansową?
  • Kogo znam, kto dba o swoje zdrowie?
  • Kogo znam, kto powinien zadbać o swoje zdrowie?

Tych pomocniczych pytań można wypisać więcej, ważne, abyś zrozumiał klucz do tego. Pamiętaj, że nie musisz tych ludzi znać osobiście, bo mogły one gdzieś w Twoim życiu się przewinąć. Przypomniało Ci się, że koleżanka z pracy wspominała o problemach zdrowotnych swojej mamy. Twój kolega wspominał, że jego brat chce zmienić pracę, bo za mało zarabia. Wpisz takie osoby na listę, nawet jeśli nie masz do nich w tej chwili kontaktu. Numer telefonu zawsze możesz zdobyć, wystarczy, że się postarasz. 

To jest niewątpliwie najszybsza metoda na pozyskiwanie kontaktów, którą możesz zastosować natychmiast. Weź coś do pisania (notes i długopis), zarezerwuj sobie godzinę, czy dwie i do dzieła. Jestem ciekawy, ile osób udało Ci się wypisać na taką listę kontaktów za pomocą skojarzeń?

Jak stworzyć listę kontaktów i co się przyda?

Przede wszystkim przygotuj sobie coś do pisania, może to być zwyczajna kartka papieru lub notes i długopis. Inne osoby preferują elektroniczną formę zapisywania kontaktów np. W Excelu lub innym narzędziu. Ważne, aby lista nie została stworzona tylko w głowie. Jeden z moich liderów kiedyś mawiał “kto ma listę w głowie, ten ma biznes w dupie”. Trudno się z tym nie zgodzić. Jeśli chodzi o mnie, to preferuję notes, ale również używam elektronicznych form do tworzenia listy kontaktów. Jednym z ciekawszych narzędzi, których możesz używać Ty i Twój zespół jest CRM BERG System

Przygotuj też telefon komórkowy, komputer, zebrane wizytówki oraz kalendarze i notatniki z przeszłości. W telefonie prawdopodobnie jak większość ludzi masz stworzoną listę kontaktów. Przejrzyj swój telefon i wpisz kontakty na listę, którą tworzysz. Założę się, że część zapisanych numerów w telefonie kompletnie nie kojarzysz. To wspaniała okazja, aby odnowić kontakt. Zadzwoń do takich osób, przedstaw się, powiedz, że robisz porządek w telefonie i dlatego dzwonisz. Zapytaj, skąd możecie się znać? To jest bardzo dobry pretekst, aby odświeżyć dawno zapomniane kontakty i wpisać je na listę.

Na komputerze, ale i też na smartphonie sprawdzisz portale społecznościowe i pocztę email. To wszystko w celu uzupełnienia listy kontaktów. Przejrzyj swoją skrzynkę mailową i zobacz, z kim korespondujesz. Sprawdź też, od kogo systematycznie otrzymujesz wiadomości mailowe, może jesteś zapisany na listy mailingowe? Często w stopce maila wpisany jest numer kontaktowy. Sprawdź również media społecznościowe, na pewno masz tam mnóstwo osób w “znajomych”. Przejrzyj koniecznie i wpisz jak najwięcej osób na listę kontaktów. Niektórzy w swoich profilach wpisują swój numer telefonu. Nawet jeśli nie będzie tam kontaktu telefonicznego, to nic nie szkodzi.

Jeśli tak jak ja pracujesz z kalendarzem, a po drugie masz “zeszyt kontaktów”, w którym zapisujesz wszystkie osoby z którymi odbyłeś rozmowy handlowe, to dysponujesz pokaźną ilością kontaktów. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, to czym prędzej przenieść te osoby na swoją listę kontaktów. Ponadto bywając w różnych miejscach np. szkolenia, kongresy, targi zbiera się wizytówki od osób, które tam spotykasz. Sam mam pokaźny plik wizytówek, może Ty też? Jeśli tak, to koniecznie zapisz wszystkie osoby do swojej listy kontaktów.

Nieustannie dopisują nowe osoby do listy kontaktów. Nigdy nie pozwól, aby Twoja lista przestała rosnąć, niech to będzie “żywa lista”. Najlepsi w branży marketingu sieciowego każdego dnia do swojej listy dopisuje od jednej do kilku osób. W jaki sposób to robić? Po prostu bądź czujny i słuchaj co się dzieje dookoła Ciebie, bądź relacyjny i nie bój się poznawać nowych ludzi. Łatwo się mówi, a zdecydowanie trudniej to wykonać. Może na początku będziesz musiał się nieźle do tego zmusić, ale jeśli tylko zaczniesz to robić, to wejdzie Ci to w nawyk nawiązywanie nowych znajomości i przyjdzie Ci to z łatwością. 

Jakie informacje powinny pojawić się na liście kontaktów? Teoretycznie im więcej, tym lepiej. Jednak proponuję rozwiązanie takie, w którym oprócz listy kontaktów będziesz mieć “zeszyt kontaktów”. W tym zeszycie wypisujesz wszystkie szczegóły, które tylko będzie można wpisać. Lista kontaktów powinna składać się przede wszystkim z imienia i nazwiska oraz numeru telefonu. Świetnie będzie, jak oprócz tego wpiszesz tam adres mailowy, kilka słów co o tej osobie wiesz, gdzie pracuje, ile ma lat, skąd się znacie itp. Jeśli tych szczegółów nie będziesz w stanie wypisać, to nie przejmuj się, bo wystarczy imię i numer telefonu. Gorzej jeśli nie masz numeru telefonu, ale spokojnie z tym też można sobie poradzić, bo albo dasz radę zdobyć numer i wpiszesz go, lub skontaktujesz się inaczej np zadzwonisz na messengerze. 

Jak pracować z taką listą kontaktów?

Przejdziemy teraz do sedna, czyli jak pracować z listą kontaktów, aby zainteresować ich swoim projektem? Stworzenie listy kontaktów to jedno, tak naprawdę jest to prostsze, dopiero teraz zaczynają się prawdziwe schody. Dla wielu osób pierwszy stopień jest tak wysoki, że aż trudno na niego się wspiąć, ale jeśli tylko to zrobisz, to kolejne są już dużo łatwiejsze. Więc od czego zacząć?

Przede wszystkim zawsze chwilę się zastanów, z kim masz zamiar się skontaktować? Czy to jest przedsiębiorca, czy raczej ktoś, kto szuka pracy i nigdy mu się za bardzo w życiu nie powodziło? To jest istotne, bo w zupełnie inny sposób zainteresujesz jedną i drugą osobę. Przedsiębiorca będzie zainteresowany dużymi możliwościami, liczbami, dywersyfikacją dochodu itp. Natomiast kogoś, kto ledwo przędzie może zainteresuje po prostu poprawienie swojej sytuacji finansowej. Być może rozmowa ma się potoczyć z zupełnie innej perspektywy, czyli na temat zdrowia, lub rozwoju osobistego.

Innym ważnym faktem jest to, na jakim stopniu relacji jesteś z tą osobą. Zupełnie inaczej rozmowę poprowadzisz ze swoim bratem, siostrą, przyjacielem, czy kimś bliskim, a zupełnie inaczej z kimś, kogo widziałeś w sklepie lub po prostu masz rekomendacje od waszego wspólnego znajomego. No i wreszcie istotne jest to, jaki jest cel? Czy chcesz zaprosić na spotkanie jeden na jeden? Może na duże seminarium? Może jednak Twoim celem jest zaproszenie do obejrzenia prezentacji nagranej na YouTube lub na Webinar? Co by to nie było, to podczas pierwszej rozmowy nie przeprowadzasz prezentacji, ale Twoim celem jest zaproszenie na kontynuację. Jednak w każdym z powyższych sytuacji przebieg zaproszenia będzie wyglądał delikatnie inaczej. 

Co bym mógł polecić i na czym pracuję ja wraz z zespołem to książka “Bądź Pro” Eric Whore. W środku znajdziesz w zasadzie gotowe skrypty na każdą sytuację. Nie sposób rozłożyć każdej z możliwych sytuacji na czynniki pierwsze, dlatego posłużę się tylko jednym przykładem. Załóżmy, że chcesz zadzwonić do osoby, którą poznałeś na ostatnim szkoleniu z inwestycji w nieruchomości, na której razem byliście. Nie mieliście okazji porozmawiać dłużej, ale za to wymienialiście się wizytówkami. Celem rozmowy jest zaproszenie do obejrzenia prezentacji video, a następnie umawianie się na rozmowę kontynuacyjną. Zobacz, jak ja bym przeprowadził taką rozmowę:

  • Witaj Piotrze, z tej strony Marcin Gurtowski.
  • Yyyy, cześć, witaj…?
  • Z Twojego tonu wnioskuje, że nie bardzo kojarzysz, kim jestem prawda?
  • No w sumie nie bardzo.
  • OK, to przypomnę Ci się. Poznaliśmy się jakieś 3 miesiące temu podczas szkolenia z inwestycji w nieruchomości, na którym byliśmy w Krakowie. Rozmawialiśmy dosłownie chwilę, na pewno pamiętasz, jak mówiłem, że super by było zainwestować w apartamenty na Karaibach?
  • Aaaa, już pamiętam, witaj Marcin, sory, że nie poznałem od razu!
  • Nie ma problemu, trochę czasu już minęło i wiele w tym czasie się wydarzyło więc to normalne. Postanowiłem do Ciebie jednak zadzwonić, ponieważ jak się poznaliśmy, to wydałeś mi się bystry i masz łeb na karku, jeśli chodzi o dostrzeganie możliwości na zarobienie pieniędzy. Powiedz mi, czy jak bym pokazał Ci pewien projekt, z którym właśnie startujemy, to czy byś się temu przyjrzał? 
  • W sumie czemu nie? Możesz mi pokazać
  • Super, to, jak wyślę Tobie na maila nagranie video, to obejrzysz je?
  • Jasne, obejrzę.
  • To nagranie ma około pół godziny do, kiedy jesteś w stanie obejrzeć?
  • Dziś po południu jak tylko wrócę z treningu, to obejrzę, czyli około 17:00.
  • Dobra to, jak zadzwonię do Ciebie o 18:00, to będziesz miał obejrzane?
  • Tak, oczywiście.
  • Ok, to zatem słyszymy się o 18:00
  • Dobrze.
  • Mam tylko jedną prośbę, jak będziesz oglądał, to zapisz sobie ewentualne pytania do mnie i koniecznie 3 rzeczy, które Ci się w tym spodobają ok?
  • Dobrze, nie ma problemu.
  • Super, to do usłyszenia.
  • Do usłyszenia,

Tak mniej więcej przebiegają moje rozmowy tego typu. Jak się przyjrzeć to wzorowane są na skrypcie z książki, chociaż nie wszystko kropka w kropkę. To na co warto zwrócić uwagę w tym przykładzie, to trafiony komplement na początku rozmowy. Dzięki temu dalszy przebieg rozmowy zazwyczaj jest w przyjemnym tonie. Kilka deklaracji potwierdzających, że mój rozmówca zobaczy prezentację. Dzięki temu zwiększamy szansę, że rozmówca rzeczywiście zobaczy prezentację. Wreszcie prośba, aby zapisał sobie ewentualne pytania i 3 rzeczy, które mu się spodobają. Tym zyskasz atencję, czyli podczas oglądania osoba zaproszona przez Ciebie rzeczywiście będzie oglądała z uwagą prezentację

Koniecznie powinieneś umówić się na rozmowę kontynuacyjną po obejrzeniu prezentacji na konkretną datę i godzinę. Po skutecznym zaproszeniu błagam Cię, nie ciągnij dalej tematu, nie staraj się nic tłumaczyć, tylko po prostu w pośpiechu zakończ rozmowę. Eric Whore poleca w na początku takiej rozmowy wywołać pośpiech zdaniem typy “Witaj, nie mam teraz dużo czasu, ale postanowiłem dosłownie na minutę do Ciebie zadzwonić”. Taki początek pomoże Ci wyjść obronną ręką, jeśli Twój rozmówca zacznie dopytywać. Celem jest zaprosić do obejrzenia prezentacji, podczas której wszystkiego, co jest istotne, to ta osoba się dowie. Przeczytaj również artykuł, w którym poznasz mity na temat marketingu sieciowego.

Czy to jest skuteczny sposób na zapraszanie osób do współpracy? Zdecydowanie tak. Natomiast lista na zasadzie skojarzeń nie jest jedyną możliwością na to, skąd brać ludzi do marketingu sieciowego. Podczas innych artykułów opisze kolejne sposoby, którymi ja się posługuję i również zdradzę jak z taką listą pracować.

Zrealizuj Swój Największy Cel

Masz wielkie plany, ale nie wiesz się właściwie za to zabrać? Połową osiągnięcia celu jest jego właściwe wyznaczenie. Druga połowa to odpowiednie podejście do realizacji tego celu. Z tego poradnika dowiesz się jak wyznaczyć cel, ale różnie jak ten cel osiągnąć.

Wpisz adres email i pobierz poradnik teraz




Marcin Gurtowski
Latest posts by Marcin Gurtowski (see all)

Marcin Gurtowski

Posiadam ponad 10 letnie doświadczenie w marketingu internetowym. Przeprowadziłem blisko 50 tys handlowych rozmów telefonicznych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powrót do góry