JAK RADZIĆ SOBIE Z HEJTEM? Krytyka VS Hejt

JAK RADZIĆ SOBIE Z HEJTEM?  Krytyka VS Hejt

Podejrzewam, bo nie znam wszystkich przypadków, że znaczna część osób pokazujących swoją działalność w mediach ma do czynienia, a co najmniej jest narażona na krytykę a nawet „hejt”.

KRYTYKA

KRYTYKA – to analiza i ocena dobrych i złych stron z punktu widzenia określonych wartości (np. praktycznych, etycznych, poznawczych, naukowych, estetycznych, poprawnych) jako niezbędny element myślenia.

Daniel C. Dennett podkreśla, że krytykując:

  • Powinieneś wyrazić stanowisko swojego przeciwnika tak jasno, dokładnie i sprawiedliwie, aby powiedział on: „Dziękuję, żałuję, że nie pomyślałem, aby ująć to w ten sposób”.
  • Powinieneś wyliczyć wszystkie punkty sporne (zwłaszcza jeśli nie są przedmiotem ogólnej czy powszechnej zgody).
  • Powinieneś wspomnieć o wszystkim, czego nauczyłeś się od swego przeciwnika.

“Tylko wtedy masz prawo wypowiedzieć choćby jedno słowo krytyki lub podjąć próbę odrzucenia krytykowanego stanowiska.”. Wikipedia.

Krytyka powinna zawierać w sobie dwa elementy:

  1. Osoba, która je wypowiada powinna być kompetentna.
  2. Osoba, która je wypowiada powinna być życzliwa.

HEJT

Pochodzi ono z języka angielskiego i oznacza nienawiść, nienawidzić.

Hejt to pełne nienawiści działania, które przede wszystkim odnoszą się do Internetu ale nie tylko.

Hejt może być skierowany ku jednej osobie, przedstawicielom konkretnego narodu czy osobom o innym światopoglądzie niż hejter.

Hejt to nie tylko zgryźliwe i agresywne komentarze, które oczerniają osobę o odmiennym zdaniu, to także obraźliwe memy, grafiki i filmy.

Treści publikowane przez hejterów nie posiadają żadnej wartości i mają na celu sprawienie przykrości danej osobie.

RÓŻNICE MIĘDZY KRYTYKĄ A HEJTEM

  1. Krytyk Cię krytykuje aby Ci pomóc, hejter tego nie robi.
  2. Hejter chce się wyżyć. Ma na celu atak. Nie chce dyskutować. Dyskusja jest dla niego niemożliwa. Nie udowadniaj hejterom, że nie jesteś jednym z nich.
  3. Hejter myśli, że działa bezkarnie. Nie bierze pod uwagę konsekwencji swojego działania. Obecne systemy umożliwiają dotarcie organów ścigania, do hejterów na podstawie adresów IP komputerów. Dzięki temu hejt w internecie nie jest tak bezkarny.

PRZYCZYNY HEJTOWANIA

  • Pierwszą dość istotną kwestią jest to, że wielu osobom możliwość wyżywania się na innych, przynosi ulgę w trudnych chwilach. Dzięki temu mają oni okazję pozbycia się żalu i frustracji, które im towarzyszą.
  • Kolejna kwestia to skłonność do czynienia zła. Każdy z nas jest w stanie krzywdzić innych. Jedyne co odpowiada za to czy to zrobimy, to warunki jakie mamy do dyspozycji. Jeśli warunki pozwalają lub zmuszają nas do robienia złych rzeczy to nie zawahamy się i to zrobimy.
  • Bardzo często przyczyną hejtu jest również zazdrość. Nie potrafimy znieść myśli, że ktoś jest bardziej szczęśliwy od nas czy odnosi jakikolwiek sukces.

TECHNIKI MINIMALIZUJĄCE SKUTKI HEJTU

Technika nr 1.

Zadaj sobie pytanie:

  1. Czy osoba, która Cię krytykuje jest kompetentna, żeby Cię krytykować?

Przykład:

Komentarz: „Twoje wyzwanie jest bez sensu”.

  • Wejdź na profil tej osoby i zobacz co sobą reprezentuje.
  • Przyjrzyj się swojemu profilowi i zobacz, jakie na ogół osoby komentują Ciebie.
  1. Czy osoba jest życzliwa Tobie?

Przykład:

Komentarz: „Ty debilu”.

Taki komentarz nie wnosi żadnej wartości. Krytyka jest dobra, gdy wynika z życzliwości.

Komentarz dietetyka: „Więcej samodyscypliny. Bez ustalonych kroków nie osiągniesz rezultatów”.

Zdanie to wypowiada osoba kompetentna. Uwaga wskazuje problem i konsekwencje braku działania wszystko w atmosferze życzliwości. Uwaga ma na celu dobro osoby, do której kierowane są słowa.

PODSUMOWANIE

Model prawidłowy:

  • Krytyka powinna pochodzić od osoby kompetentnej i życzliwej i tylko w takiej formie powinna mieć dla Ciebie jakiekolwiek znaczenie.

Model nieprawidłowy:

  • Krytyka może pochodzić od osoby kompetentnej lecz nie życzliwej
  • Najczęstsze zachowania: krytyka od osoby niekompetentnej i nie życzliwej.

Technika nr. 2

Nie dyskutuj z hejterami.

Co możesz zrobić?

  • Ukryć komentarz (ukryty nadal tworzy Tobie ruch na stronie lecz nie jest widoczny)
  • Usunąć komentarz
  • Zablokować hejtera
  • Zgłosić hejt jako przestępstwo

Technika nr. 3

Postaw się w roli autorytetu.

Zadaj sobie pytanie, co zrobiłaby w sytuacji hejtu lub w Twojej sytuacji osoba, która odnosi sukces, którą cenisz, z której czerpiesz pozytywny przykład?

Technika nr. 4

Sprawdź statystyki.

Jest takie powiedzenie: „Nie ważne ilu ludzi Cię nie lubi. Ważne ilu Cię lubi”.

Spójrz na sprawę poprzez fakty. Zobacz ile masz pozytywnych reakcji w porównaniu do tych negatywnych.

Najprawdopodobniej będzie tak, że na znaczną część „lików” zdarzy się jeden lub 2 komentarze negatywne.

Nasza genetyka jest przystosowana do tego, aby na negatywne rzeczy reagować szybciej i bardziej. Stąd nasze intensywne reakcje na komentarze.

Technika nr. 5

Popracuj z komentarzem.

  • Weź kartkę i długopis
  • Spójrz na komentarz
  • Wykreśl z niego hejt
  • Zobacz, czy treści, które zostały po wykreśleniu są wartościowe?
  • Zmień emocje w fakty

Technika nr. 6

Miej listę celów.

Skup się na swojej liście celów.

Pamiętaj, że bez względu na to, co kto o Tobie mówi czy myśli, to nie pomoże Ci w opłaceniu rachunków, które posiadasz. Jakie wobec tego znaczenie ma dla Ciebie opinia innych?

Technika nr. 7

Technika TRANSLATOR.

To technika posiadająca pewien schemat myślowy:

Czyjeś słowa – przestaw je na komunikat pozytywny – dodaj słowo „JESZCZE”.

Np.

Twoje wyzwanie 90 dni nie ma sensu – Acha, czyli moje wyzwanie ma sens – mogę je jeszcze poszerzyć o kolejne.

Słowo „JESZCZE” oznacza, że już jest dobrze.

PAMIĘTAJ

  1. Jeżeli, to co robisz, nikogo nie wkurza, oznacza to, że nie robisz nic znaczącego.
  2. To Ty jesteś w naturalnej sytuacji, a nie hejter.
  3. Hejterów najbardziej boli Twój sukces.
  4. Żyj swoim życiem, pokazuj swój sukces.
  5. Ludzie sukcesu nie komunikują się za pomocą hejtu.
  6. Najczęściej krytykują osoby, które mają większe EGO niż IQ
  7. Nie jesteśmy jedynym słusznym sędzią, który może oceniać cały świat i wszystkich ludzi.
  8. Kluczem jest to, abyś Ty i Ja nie byli hejterami. Zmiany powinniśmy zacząć od siebie i na tym poprzestać.
  9. Pamiętaj o zasadzie: „CHWAL LUDZI PUBLICZNIE, ZWRACAJ UWAGĘ PRYWATNIE”
  10. Krzywdzenie słowem to realna krzywda, również dla osób bliskich osoby hejtowanej, które czytają te komentarze.
  11. Hejt nie jest jedynym ale głównym powodem samobójstw, szczególnie wśród młodzieży. Mamy niechlubny, największy w Unii Europejskiej, odsetek samobójstw z powodu hejtu.
  12. Nie zmienimy świata ale możemy posprzątać swoje podwórko.
  13. Pokochaj siebie. Bardzo trudno jest wyprowadzić z równowagi osoby, które są zadowolone z siebie.

Jeżeli ten artykuł jest dla Ciebie wartościowy – daj znać poprzez komentarz lub serducho.

Ściskam

Monika Budzińska

poradnik Monika Budzińska

Jak W 30 Dni Zarobiłam W Internecie?

Poznaj mój case study, z którego dowiesz się jak krok po kroku zarobiłam w 30 dni pierwsze pieniądze w Internecie. 

Wpisz adres email i pobierz poradnik teraz




Monika Budzińska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powrót do góry