6 zasad jak dobrze prowadzić profil na Facebook

6 zasad jak dobrze prowadzić profil na Facebook

Odkąd Facebook pojawił się na Polskim rynku (Polska wersja językowa od 2008 roku), stał się platformą do budowania osobistego i firmowego Personal brandingu. Mało tego, jest pierwszą, którą Polacy wykorzystują do budowania marki osobistej, a tym samym do zarabiania pieniędzy. Z tej formy zaistnienia w Social Media korzysta aż 86% Polaków.

Dlaczego wspomniałam o marce osobistej?

Bez względu na to, czy chcesz świadomie lub nie, pokazać się światu, tworzysz swoją markę osobistą. Ta z kolei jest Twoją wizytówką a nawet rodzajem CV. Czy wiesz, że ponad 70 % pracodawców rekrutuje poprzez Social Media?

Zadbaj wobec tego o jakość publikowanej treści i zawartość merytoryczną czyli tak zwany kontent.

Jak to zrobić?

Zwróć uwagę na kilka podstawowych szczegółów.

Zasada #1. Umieść zdjęcie profilowe i baner w tle

Brzmi banalnie jednak cały czas są to dwie podstawowe przestrzenie, które nie są przedstawiane właściwie.

Zdjęcie profilowe

Po pierwsze.

Zadbaj o to aby zdjęcie profilowe było Twoim. Nie psa, nie kota, nie dziecka czy krajobrazu. Ono powinno przedstawiać Ciebie. Z wyraźnie widoczną Twoją twarzą. Zdjęcie w oddali jest niewskazane.

Po drugie.

Bardzo ważna jest jakość zdjęcia. Domyślasz się, że niewyraźne, rozmazane lub przyciemnione zdjęcie nie jest atrakcyjne dla oglądającego.

Po trzecie.

Uśmiech, postawa, profesjonalizm.

Zadbaj o te trzy wartości, nawet na zdjęciu. Częściej zwracamy uwagę na osoby, które są uśmiechnięte, otwarte i relacyjne. Nie musi to być zdjęcie w marynarce. Ma jednak przedstawiać Twój charakter i siłę. Ma przedstawiać kogoś, kto wzbudza zaufanie i z kim sam chciałbyś nawiązać relacje.

Po czwarte.

Nagość zachowaj dla siebie i nieco węższego grona niż społeczność na Facebook. Nie musisz od razu pokazywać wszystkiego. Jeżeli to, co pokazujesz jest publiczne, to jaki niewerbalny komunikat wysyłasz poprzez półnagie zdjęcie? Chyba, że ten komunikat jest tym zaplanowanym.

Po piąte.

Wszelkie zdjęcia z alkoholem są po prostu niedopuszczalne dla biznesu. Szczególnie na zdjęciu profilowym.

Baner w tle

Nie zostawiaj tego miejsca pustego. To jest świetne miejsce na darmową reklamę. Zaprezentuj tam swoje wartości, to czym się zajmujesz lub w czym możesz komuś pomóc. Jest to również właściwe miejsce na poinformowanie klientów o zbliżającej się kampanii w Twojej firmie.

Jak najbardziej, po raz drugi możesz umieścić tam swoje zdjęcie. Powinno być inne niż te profilowe. Tym razem może przedstawiać twoją sylwetkę, w odróżnieniu od małego wycinka jakie pokazuje zdjęcie profilowe.

 

Zasada #2. Umieść opis do zdjęcia profilowego i swoje BIO

Opis do zdjęcia profilowego

To bardzo ważny i jednocześnie niewykorzystywany element podczas publikowania głównego zdjęcia. Osoba odwiedzająca Twój profil zawsze w pierwszej kolejności ogląda zdjęcie profilowe.

Umieszczenie przy nim opisu daje wstępną możliwość poznania Ciebie z innej strony niż ta wizualna. Możesz napisać kim jesteś, czym się zajmujesz lub jakie są Twoje kompetencje. Również w tym miejscu możesz dołączyć link do Twojej strony www.

BIO

BIO na Facebook, to skrót od słowa biogram. Jest to inaczej wizytówka Twojego profilu lub umiejętności. Jest to krótki opis tego czym się zajmujesz. BIO to coś, co Cię określa.

BIO znajduje się bezpośrednio pod zdjęciem profilowym. Powinien być niezwykle przemyślany ze względu na ograniczoną liczbę znaków, które mamy do wykorzystania przy jego tworzeniu.

Treść również ma ogromne znaczenie. Czytając BIO: „Szlachta nie pracuje” z pewnością może Ci bardzo zaszkodzić i zamknąć wiele, o ile nie wszystkie zawodowe drogi.

Zasada #3. Uzupełnij profil

Zauważyłam, że zwracamy ogromną uwagę na swoją prywatność. Osobiście w ogóle mnie to nie dziwi, bo też niezwykle sobie ją cenię.

Można jednak ustalić, co jest naszą granicą nie do przekroczenia. Mam na myśli zdjęcia jakie publikujemy, treści postów które tworzymy a przede wszystkim informacje, jakie umieszczamy w profilu.

To jest temat niezwykle indywidualny. Nie musimy wypełniać wszystkich pól, bo nie wszystkie są wymagane. Zwróć jednak uwagę, że jeżeli traktujesz swój profil jak wizytówkę zawodową, warto wówczas zamieścić chociaż podstawowe informacje. Ukończone szkoły lub odbyte szkolenia. Coś, co jest Twoim atutem.

Możesz wskazać swoje hobby, czym się interesujesz, jakie książki czytasz lub jakiej muzyki słuchasz. Dane wrażliwe (adres, telefon, datę urodzenia) poddaj swojej indywidualnej ocenie. Osobiście ich nie umieszczam jeżeli nie są bezwzględnie wymagane a efekt jaki mogę osiągnąć po ich przedstawieniu – jest wart wskazania tych danych.

Zasada #4. Ustawienia prywatności

Jeżeli zakładasz, że Twój profil jest platformą do budowania bazy biznesowej ogromnym sensem jest aby był on publiczny czyli widoczny dla każdego.

Jeżeli ustawisz ograniczenia wówczas Twoje informacje będą mogli oglądać tylko wybrani. Ci, których określisz w ustawieniach.

Zwracam Twoją uwagę na jeszcze jedno bardzo ważne ustawienie. Miej kontrolę nad tym aby posty, w których Cię oznaczono przeszły Twoja weryfikację. W innym przypadku jest możliwość, ze Twój profil wymknie się z pod Twojej kontroli i nie będzie zawierał treści na jakich Ci zależy.

Zasada # 5. O czym i jak pisać?

Na temat tworzenia personal brandingu napisano wiele książek. Jest to dosyć obszerna wiedza. Przedstawię Ci kilka spostrzeżeń, które w mojej ocenie mają wpływ na odbiór naszej osoby a jednocześnie sugerują Twój kontent.

#1

Bądź naturalny. Bądź sobą. Nie udawaj, bo wcześniej lub później prawda ujrzy światło dzienne. Nie zakładaj, że ludzi z Internetu raczej nie spotkasz w realnym świecie. Nigdy nie mów nigdy.

Ludzie uwielbiają naturalność. Jeżeli na co dzień pracujesz jako mechanik i chcesz pokazać się podczas pracy zapewne nie włożysz garnituru bo to nie jest twój dress code w godzinach pracy. Staniesz się przez to mało wiarygodny lub w ogóle nie zdobędziesz zaufania.

#2

Masz czasami przekonanie, że nie wiesz o czym będziesz pisać?

Usiądź i zaplanuj tematy, jakie chciałbyś poruszać każdego dnia np.

Poniedziałek – moje hobby

Wtorek – co mnie inspiruje

Środa – ja w biznesie/reklama

Czwartek – czy wiesz, że…/doradztwo

Piątek – pomysły na weekand

Sobota – mój prywatny czas

Niedziela – sposoby na relaks

Możesz w ten sposób tworzyć nieskończenie wiele treści trzymając się schematu przypisanego na każdy dzień tygodnia.

#3

Pokaż się ze strony eksperta, nawet jeżeli w Twojej opinii nie robisz nic szczególnego. Na pewno jest coś, co Cię interesuje? Chociażby zakupy, sprzątanie i inne czynności dnia codziennego mogą być dla Ciebie inspiracją. W jaki sposób?

Poczytaj, oprzyj się na swoim doświadczeniu i podaj np. 1000 sposobów na…

#4

Przedstaw siebie zarówno od strony zawodowej i prywatnej. To jak spędzasz swój wolny czas i ten w pracy. A może piszesz książkę, tworzysz nowy projekt. Opowiedz o tym, pochwal się tym. Zapowiedz, co planujesz.

#5

Bądź kompetentny, życzliwy i wiarygodny w tym co robisz. Opieraj się na faktach. Szanuj innych zarówno w treściach, które publikujesz jak również w relacjach, które tworzysz. Jeżeli cytujesz, podaj autora cytatu.

Zasada #6. Jak zaistnieć na Facebook?

Istnieje kilka sposobów abyś został zauważony na Facebook lub każdym innym Social Media.

#1 Systematyczność to pierwsza aktywność, która zwiększy Twój ruch organiczny na stronie. Mówiąc systematyczność mam na myśli publikacje minimum 3 razy w tygodniu. Facebook bardzo mocno obciął zasięgi. Aby powrócić do rozpoznawalności sprzed kilku miesięcy należy publikować nawet 3 posty dziennie. Uważam jednak, że we wszystkim powinien być umiar.

Posty oznaczają również nagrane filmy i transmisje life.

#2 Nie spamuj. Spam to inaczej niechciana wiadomość. Przesyłając komuś reklamy i oferty bez zgody „rozmówcy” – spamujesz. Owszem, zostaniesz zauważony ale dosłownie przez czas otwierania wiadomości i pierwsze słowa treści, którą przekazałeś. W tym momencie najczęściej kończą się Twoje „relacje” z nowo poznaną osobą.

#3 Dziękuj. Okaż wdzięczność za każdy komentarz pozostawiony pod Twoim postem. Tym chętniej inni będą chcieli odwiedzać Twój profil i go komentować.

#4 Komentuj posty innych. W ten sposób zostajesz zauważony w jeszcze większym gronie niż Twoi znajomi. Obserwuj grupy, które Cię interesują lub takie, na których możesz znaleźć swoich potencjalnych klientów.

Bądź przy tym życzliwy. Komentuj rzeczowo. Nie pouczaj, nie wymądrzaj się i nie krytykuj.

#5 Blokuj. Niezwykle rzadko, jednak zdarzają się bardzo subiektywne komentarze od obserwujących Cię osób. Ustal najpierw czy jest to konstruktywna krytyka czy hejt. Jeżeli nie znasz różnicy odsyłam Cię do artykułu, który napisałam na ten temat:

http://calytenmlm.pl/2020/11/24/jak-radzic-sobie-z-hejtem-krytyka-vs-hejt/

Pamiętaj, że jako administrator Twojego profilu możesz skorzystać z opcji BLOKUJ lub USUŃ. Obraźliwe komentarze nie wnoszą na ogół żadnej wartości a potrafią negatywnie wpłynąć na postrzeganie Twojej osoby.

 

Podsumowując. Pamiętaj, że jesteś człowiekiem i masz prawo do popełniania błędów. Jeżeli nie zrobisz kroku do przodu, nie zmienisz swojej obecnej sytuacji.

Efektywnego wdrażania.

Ściskam

Monika Budzińska

poradnik Monika Budzińska

Jak W 30 Dni Zarobiłam W Internecie?

Poznaj mój case study, z którego dowiesz się jak krok po kroku zarobiłam w 30 dni pierwsze pieniądze w Internecie. 

Wpisz adres email i pobierz poradnik teraz




Monika Budzińska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powrót do góry