Pomagać ludziom nie należy jakkolwiek lecz inteligentnie

Pomagać ludziom nie należy jakkolwiek lecz inteligentnie

Zastanawiasz się może, co ma wspólnego network marketing z pomaganiem ludziom i co wspólnego może mieć z tym inteligencja? Nie można po prostu komuś pomóc!

Będzie to nietypowe podejście do tematu pomagania, a pisząc ten artykuł słowa kieruję szczególnie do liderów, którzy już prowadzą swoje zespoły, jak również do tych, którzy niedługo nimi się staną.

O pomaganiu w network marketingu

Nie raz słyszałam w network marketingu o „misji pomagania”, o zapewnieniach, że każdy jest tu „dla Ciebie”, „pomożemy Ci”, „mamy wspierający zespół”, „pytaj, bo skąd mam wiedzieć, czego potrzebujesz”, „jak ja czegoś nie wiem pytaj osobę wyżej”…

Ok. Brzmi zachęcająco. I często tak jest.

Po jakimś czasie słyszałam również słowa, skierowane nie do mnie, jednak wybrzmiały na głos:

„Pamiętajcie, że są materiały…”, „Nie przychodźcie do mnie z każdą bzdurą…”, „Zadzwońcie do…”, „Pamiętaj, że to ty jesteś przedsiębiorcą i musisz zadbać o swój biznes”, „Pamiętaj, że twój biznes zaczyna się od Ciebie w dół”.

Ostatnie przykłady nie budziłyby większych emocji, gdyby nie fakt wybrzmienia pierwszych argumentów. Gdyby nie postawa zapewniająca, że pomoc się otrzyma co nie jest do końca prawdą.

Bardzo subiektywnie dodam, że ogromnie nie akceptuję postawy, jeżeli ktoś się ze mną na coś umawia, a potem nie wypełnia ustaleń.

Czy doświadczenie ma znaczenie?

Nie jednokrotnie się nad tym zastanawiałam.

Dziś doceniam nawyki wypracowane w korporacji. Tam owszem, dużo ode mnie wymagano, ale nauczono mnie systematyczności, odpowiedzialności za to, co się robi, za to, co się mówi, a ponad wszystko nauczono mnie pracy na kontrakcie. Umawiam się z firmą na pewne działania. Nie wykonanie ich ma na ogół oczywisty skutek.

Tak, możesz się teraz oburzyć i powiedzieć: „To trzeba było zostać w korporacji!”

Odpowiem Ci wówczas, czy naprawdę potrzeba mieć doświadczenie takie czy inne aby zachować się według wcześniejszych ustaleń z kimkolwiek na jakikolwiek temat?

Uważam, że jeżeli od samego początku stawiamy sprawę jasno to nikt nie ma do nikogo pretensji. A może po raz kolejny wychodzi tak zwana „obietnica bez pokrycia” aby kogoś zarejestrować?

Taka postawa bardzo szybko może wycofać człowieka z chęci jakichkolwiek działań.

Co to znaczy pomagać ludziom?

Mam wrażenie, że pomaganie jest osią każdego zawodu, również networku.

Bez względu na to, gdzie pracujemy, czym się zajmujemy i w jakiej branży działamy, i tak komuś w jakiś sposób pomagamy.

Czasem dotyczy to zdobywania wiedzy, umiejętności czy kompetencji. Czasem to pomoc w osiągnięciu celów finansowych, zawodowych czy prywatnych.

Ktoś chce określonej rzeczy, ktoś inny ją wytwarza i umożliwia jej zdobycie.

Są zawody, które w mniejszym lub większym stopniu mogą być bardziej intensywne, niebezpieczne lub wyczerpujące w temacie pomagania.

Każdy jednak zawód czy stanowisko mierzy się ze spełnianiem oczekiwań innych ludzi. Może mieć charakter szlachetny lub wynikający z pełnionej funkcji osoby, która obdarowuje, ułatwia życie lub nawet je ratuje.

Dziś na podstawie historii osób działających w networkingu wiem na pewno, że także w tej branży można komuś pomóc na różne sposoby. Przy czym ratowanie życia również wchodzi w grę.

Inteligencja w pomaganiu

Wydawać by się mogło, że wystarczy pomagać w oparciu o wiedzę, kompetencje czy doświadczenie wynikające ze stażu pracy. Pewnie tak.

Mam jednak wrażenie, że pomimo posiadania pewnych cech można się po prostu zagubić, zapętlić, zagalopować. Wówczas pomimo naszych najlepszych chęci zaczynamy nie dotrzymywać słowa, pracujemy rutynowo, bez indywidualnego podejścia do każdej osoby. A w konsekwencji przestajemy być wiarygodni. Nasz autorytet maleje.

Co można zatem zrobić?

Nie oczekuj od siebie niemożliwego

Często zapominamy, że osoba pomagająca (nazwijmy ją LIDEREM w network marketingu) tak samo przeżywa różne problemy i trudności. Kłóci się, zachowuje nierozsądnie, wpada w sidła załamania, płacze z rozpaczy, ma problemy wychowawcze ze swoimi dziećmi, nie rozumie swoich decyzji, nie ma motywacji, nie radzi sobie z wyzwaniami lub podejmuje błędne decyzje.

Wskazówka:

Wychodź mentalnie ze swojej pracy tak często jak to możliwe. Przede wszystkim staraj się nie zakładać, że musisz idealnie panować nad każdym aspektem swojego życia.

Każdy problem czy wyzwanie to część życia, ale i przestrzeń do uczenia się nowych rzeczy czy poznawania samego siebie. Dzięki pokonywaniu tych trudności, dojrzewasz i stajesz się bardziej uważnym pomagającym.

Pamiętaj jednak aby nie starać się ratować z opresji absolutnie każdej napotkanej osoby. Masz ograniczoną ilość czasu na wspieranie innych.

Jeśli będziesz zawsze na stanowisku wybawiciela, trudniej Ci będzie przyznać się do swoich trudności (także przed sobą). Poszukaj granic, wyznaczaj je i pilnuj.

Nie obiecuj, jeżeli nie jesteś w stanie wywiązać się z danego słowa.

Korzystaj z pomocy innych

Osobie trzeciej jest na ogół łatwiej spojrzeć na Twoją sytuację z dystansu. Bardziej obiektywnie.

 Relacja z ludźmi w kontekście pomagania jest bardzo wymagająca, obciąża emocjonalnie i wiąże się z wieloma przemyśleniami.

Wskazówka:

Nie wykluczaj pomocy innych. A przynajmniej szczerej rozmowy, opartej na faktach, bez zbędnych emocji. To pozwoli Ci zachowywać się etycznie i dbać o Twoje zdrowie psychiczne oraz rozwój zawodowy.

Ustal swoją przestrzeń

Ustal ramy czasowe, w jakich jesteś dyspozycyjny dla innych. Zastanów się, w jakim zakresie jesteś w stanie pomóc.

W network marketingu specyfika pomocy polega między innymi na tym, aby nauczyć i przeprowadzić nową osobę przez tajniki MLM ale do pewnego momentu. Ustal ten moment.

Wskazówka:

Wyciągaj wnioski z kolejnych projektów czy sesji z nowymi partnerami.

Ustal kiedy czujesz się dobrze? Który z tematów jest Twoim ulubionym? Jedna osoba nie jest w stanie pomóc każdemu człowiekowi, który ma problem. 

I powtórzę: nie obiecuj, jeżeli nie wywiążesz się z ustaleń, szczególnie w network marketingu.

Stawiaj na ustawiczne dokształcanie bez względu na ilość obowiązków

Masz czasami wrażenie, że pomimo pracy zdalnej jesteś uwiązany w pracy?

Na ogół osoba pomagająca to osoba dyspozycyjna.

Pamiętaj jednak, że dobry lider to ten, który szuka sposobów na swój własny rozwój. Zdobywa wiedzę, poznaje nowe techniki, metody i narzędzia. Dba o swoją sferę zawodową tak, aby mieć w zasięgu ręki cały wachlarz sposobów na wspieranie.

Równie ważna jest jednak równowaga, czyli praca nad swoim prywatnym rozwojem. Dlatego oprócz samorozwoju, warto myśleć o pracy nad relacjami, wykorzystywaniem różnych narzędzi do ulepszania swojego życia.

Wskazówka:

Spójrz na swoje życie jak na intensywny rozwojowy projekt, dzięki któremu będziesz lepiej wspierać innych ludzi. Regularnie zdobywaj nowe zawodowe kompetencje, ale zwykłą codzienność traktuj jak okazję do działania. Im więcej doświadczeń, tym więcej uważności i wrażliwości w pracy.

Otwieraj się na inne formy pomocy

Nawet niewielkie zmiany w sposobie działania, mogą wywołać zaskakujące efekty u partnera biznesowego. Tworzenie swojego wachlarza metod pracy sprawia, że zaczyna ona być schematyczna i rutynowa.

Wskazówka:

Zdobywaj wiedzę. Pamiętaj o tym, że Twoja metoda pracy czy zawód wcale nie musi  być tym, co pomoże konkretnej osobie.

Daj sobie wewnętrzną zgodę na to aby, jeżeli jest taka potrzeba, skierować osobę, której nie możesz pomóc, skierować do innej osoby, do innego lidera. Za trójstronną zgodą. Nie rób tego mimo chodem, bez jasnej informacji zwrotnej dla osoby, której pomagasz.

Bez względu na to czy już jesteś liderem, czy będziesz nim za jakiś czas, pamiętaj, że jasne postawienie sprawy świadczy o Twojej dojrzałości zawodowej.

Z życzeniami sukcesów osobistych i zawodowych

Ściskam

Monika

poradnik Monika Budzińska

Jak W 30 Dni Zarobiłam W Internecie?

Poznaj mój case study, z którego dowiesz się jak krok po kroku zarobiłam w 30 dni pierwsze pieniądze w Internecie. 

Wpisz adres email i pobierz poradnik teraz




Monika Budzińska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powrót do góry